با توجه به کمتر شدن آسیب کیفیت و کم هزینه بودن بهترین منبع برای نگهداری مواد مخازن استیل میباشد.

این نکته حائز اهمیت است که رده ۳۰۴در صنایع لبنی و عمل آوری مواد لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد مخازن استیل و دلیل انتخاب آنها برای کارخانجات مواد غذایی به شرح ذیل میباشد :

مقاومت در برابر زنگ زدگی ،سابیدگی ،فرسودگی،ضرب دیدگی و استقامت بالای برشی ورق های استیل، دلیل انتخاب آنها برای کارخانجات می باشد.

 05

مراحل ساخت مخزن استیل

نوشتن برنامه و طرح اولیه :طبق محاسباتی که مهندس مکانیک توسط نرم افزارهای خاص انجام داده است طرح اولیه صورت می‌گیرد.ضخامت ورق ،نوع جوشکاری ،جنس ورق وسایر اتصالات به صورت دقیق بررسی و مشخص می‌شود.

برش ورق استیل :ورق استیل مورد نیاز با گرفتن تاییدیه محاسبه شده از کارفرما توسط دستگاه براکت و گیوتین با دقت برش می خورند.مخزن گرد یا استوانه‌ای بعد از برش وارد دستگاه نورد می‌شوند.

شکل دهی ورق ها:به محض خروج ورق ها از نورد شکل دهی انجام می شود ،شکل دهی خاصی برای مخازن گرد و محدب نیاز نیست ،در صورت نیاز به نورد می بایست از استاندارد بودن دستگاه نورد اطمینان حاصل کرد درغیر اینصورت احتمال ایجاد تفاوت ضخامت ورق استیل در قسمت های مختلف و هم چنین مقاوم نبودن مخزن در برابر کاربردهای تحت فشار و سیالات خوردنده وجود دارد.

مونتاژ مخزن:با آماده شدن موارد مورد نیاز قطعات مخزن ،نوبت جوشکاری مخزن استیل فرا می‌رسد. بیشتر مواقع برای جوشکاری از جوش آرگون که توسط دستگاه تیگ انجام می‌شود صورت میگیرد که باعث ایزوله شدن ، جوش یکپارچه و بدون عیب و نقص می‌شود.

پولیش مخزن:با دستگاه های پیشرفته پولیش کاری انجام میشود تا ناهمواری هایی که به خاطر جوشکاری حاصل شده از بین برود البته مخازن مورد استفاده برای صنایع غذایی و دارویی پولیش تخصصی تر و میکروسکوپی دارند.

کنترل کیفیت مخزن :با اتمام مونتاژ و پولیش انجام شده، وارد مرحله کیفیت می‌شود تا از نظر کیفی بررسی شود .گرچه هنگام تولید از لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرد اینکه جوشکاری دقیق توسط متخصص صورت گرفته باشد تا از خطای احتمالی انسانی پیشگیری شود.

توجه:مخازن استیل را متناسب با نیاز صنایع در چند لایه تولید می نمایند:

مخزن استیل تک جداره:یکی از پرکاربردترین نوع مخزن برای نگه داری مواد غذایی ،شیمیایی که دارای PHخنثی می‌باشند که طبق درخواست کارخانجات شکل ظاهری ،عمودی و افقی بودن آن تولید می‌شود.

مخزن استیل دوجداره :مناسب مواد دارویی و الکلی و غذایی مانند شکلات سازی ها،این مخازن در ظرفیت های مختلف تولید شده و بدنه این مخازن ارتباطی به مقاوم بودن مخزن ندارد با استفاده از پشم شیشه و سایر عایق‌های حرارتی که بین جداره اول و جداره دوم قرار دارد که مانع از پرت حرارتی می‌شود. ورق های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به دلیل داشتن کروم و نیکل در صنایع غذایی و داروسازی و لبنی کاربرد زیادی دارد.

مخزن استیل سه جداره برای کارخانجات بستنی سازی و صنایع غذایی :این مخازن یکی از حرفه ای ترین نوع مخازن هستند برای تولید ماست ،خامه‌ از مخازن سه جداره استفاده می‌شود.

توجه:با سه جداره کردن مخزن به کاهش دادن دما بر مواد می‌توان تاثیر گذاشت .

مخزن استیل ایزوتانک:این مخزن در منتقل کردن و ارسال مایعات و گاز مختلف در محصولات آرایشی ،گلیسیرین و غیره استفاده میشود‌.

مخزن استیل ایزوله :این مخزن به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عواملی همچون اشعه ماوراءبنفش، زنگ زدگی در فرآیند نگهداری محصول تولید شده به منظور حفظ و ثابت بودن دما بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.در صنایع دارویی ،شیمیایی و آبلیمو این مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخزن استیل ضد اسید:در صنایع شیمیایی ،نظامی،غذایی و کارخانجات که با مواد اسید مشغول به کار هستند به دلیل ضدخورندگی، مخزن استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد .البته مقدار مقاومت مخزن در برابر اسید به میزان گرید آن بستگی دارد .

مخزن استیل شیر :به دلیل حساس بودن محصول مخزن از جنس استنلس ساخته می‌شود ،کاملا بهداشتی و مطابق با اصول استاندارد مخصوصی صورت می پذیرد.تانکر حمل شیر لزوما کیفیت شیر یا لبنیاتی که دریافت می‌کند را تا لحظه تخلیه حفظ می‌کند، همین موضوع منجر می‌شود این مخازن با مخازن دیگر تفاوت داشته باشد به دلیل اینکه می بایست قابلیت سالم نگه داشتن شیر پاستوریزه و استرلیزه و سایر لبنیات را برای مدت زمان مشخص داشته باشد تاعواملی همچون میکروب ها و فاسد کننده در شیر سرد تا لحظه جا به جایی به مقصد و تخلیه رشد نکنند.

اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده استیل استنلس کروم ،آهن و نیکل هستند. حداقل آلیاژ مصرفی در این استیل حداقل درصد۱۰/۵و ۱/۲حداکثر درصد کربن می باشد با تشکیل لایه سطحی اکسید کروم بر روی استیل جلوگیری از برخورد ماده با فضای اطراف می‌شود. که این اتفاق در مقابل خورندگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند، با توجه به میزان کروم مقاومت استیل در برابر زنگ زدگی و خورندگی تقویت می شود. عناصر بسیاری مانند منگنز و کربن بر کیفیت استیل استنلس موثر است‌.

 makhzan proses 01

مخازن استیل بستنی دارای چندین قابلیت می باشند:

ایزولاسیون:که در آن فرآیند ایزوله سازی با دقت بسیار بالایی در تمامی قسمت های مخازن صورت میگیرد.

همزن:همزن هایی درون مخزن تعیبه شده است که مواد درون مخزن را به صورت یکنواخت نگهداری می‌کند.

شکل:با توجه به سلیقه درخواست متقاضی اشکال مخازن به سه شکل مخروطی ،استوانه و گرد می باشد‌.

ترمومتر :دلیل نصب ترمومتر اندازه گیری دما و ثابت نگه داشتن آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

خروجی مواد:متناسب با خط تولید یک خروجی فلنجی با محدودیت پهنا بین ۲۷تا ۷۶میلی متر متناسب با خط تولید نصب شده است .

قلاب حمل:روی مخزن قلابی برای سهولت در جابه جایی وجود دارد.

دیوار حرارتی:دیوارهای داخلی می بایست عایق سازی شوند و کمترین تبادل دما را با محیط داشته باشند.